gyertya virágkoszorúbanSok helyen hallani, olvasni, manapság, hogy milyen fontos önmagunk szeretete. De vajon tudjuk értelmezni, hogy mit is jelent ez a mondat: „Szeresd ömagad!”

Vannak, akiknek ezek csak szavak, de nem látja a „Szeresd önmagad!” tanácsa mögött megbúvó jelentést. Mások  kívülről próbálják megközelíteni ezt a kérdést, amire a következő választ adja: Igen szeretem, hogy olyan szép hosszú a hajam vagy vékony a derekam – a külsőségekkel való elégedettséged hosszasan sorolhatnám. Másvalaki az önszeretet kapcsán valamelyik tulajdonságára gondol: igen szeretem, mert szerintem jószívű vagyok vagy  mert segítek az embereknek. De ez a kérdés nem erre vonatkozik, nem egyetlen vagy több külső-belső tulajdonságodra. A kérdés arra irányul, hogy Te szereted-e magad? Azt az embert, aki vagy? X. Y.-t, aki most vagy? Ugye ez így már nehezebb kérdés?

Hajlamosak vagyunk arra, hogy ezt a kérdést elmaszatoljuk. Sokan mondják: szeretem magam, majd jönnek a „mégis, jobb lenne ha” felsorolások. Jobb lenne, ha türelmesebb lennék a gyerekekkel és a férjemmel, ha többet sportolnék, ha feszesebb lenne a bőröm. Önmagunk szeretete azonban önmagunk elfogadását jelenti. Azt, aki most vagy. Azt, akinek nem feszes a bőre, aki nem türelmes a családjával. Aki itt és most vagy. Nem könnyű.

Kérdezhetnéd, de miért is olyan fontos ez? Fontos, nagyon is, a legfontosabbak egyike. Miért?

Ha szereted magad, mindekit szeretsz

Ha el tudod fogadni a saját gyengeségeidet, akkor el tudod fogadni másokét. Ha a munkahelyeden  gondod van azzal, hogy mások előtt prezentálj, megértőbb leszel más előadásán, még ha gyenge is az előadó, arra gondolván, hogy biztosan ő is ezzel a nehézséggel küzd. Nem az jut eszedbe rögtön, hogy jaj de unalmas, milyen lassan beszél. Meglátod a helyzet mögött az embert is, aki hasonló problémákkal küzd, mint te, és az ítélkezés tovaszáll.

Ha szereted magad, nem várod el, hogy mások szeressenek

Természetesen nem arra gondolok, hogy nem számít, hogyha senki sem szeret. A lényeg inkább az, hogy nem várjuk, mások jobban szeressenek annál, mint amire képesek. Az erőnk nem a külső visszajelzésektől lesz óriási, hanem abból a belső meggyőződésből fakad, hogy jók vagyunk így, ahogy vagyunk. Például ha egy rohanós hétköznap reggelén a kollégánk nem mosolyogva köszön vissza, hanem csak odavet egy „jó reggelt”-et, az első gondolatunk nem az lesz, hogy velünk van baja. A valósághoz közelebb járunk, ha arra gondolunk, hogy nehéz reggele van, mert beteg a gyereke, emiatt egész éjjel nem aludt és aggódik érte. Ha szeretjük magunkat, nem adunk akkora hangsúlyt mások véleményére, hiszen tisztában vagyunk saját értékeinkkel.

Ha szereted magad, kiállsz magadért

Az elvárások magunkkal szemben egy bizonyos szintig jók, sőt szükségesek ahhoz, hogy motiváljanak a fejlődésben. De akadályok is lehetnek, ha túl szigorúak vagyunk saját magunkkal. Esetleg gátolhatnak abban, hogy jobb legyen a kapcsolatunk más emberekkel.

Régebben az önbizalomhiányomat erőszakossággal palástoltam. A munkahelyemen minden reggel volt egy értekezlet, ahol küzdelem folyt azért, hogy az előző napi veszteséget melyik részleg fogja elkönyvelni. A találkozóra mindig rákészültem, és szinte erőszakosan hangoztattam az igazamat. Úgy éreztem, csak akkor vesznek komolyan, hogyha kemény vagyok. Hiányzott az a belső szilárdság, hogy elhiggyem magamról, hogy enélkül is meg tudom győzni a többieket az igazamról. Túl nagy elvárásokat támasztottam magammal szemben, azt gondoltam, hogy még nincs elég gyakorlatom, nem végeztem kommunikációs tréningeket, a többiek biztos jobbak nálam ebben. Ezek az általam felállított korlátok meggátoltak abban, hogy magamat adjam, és emiatt mind szakmailag, mind emberileg eltávolodtam az érintett kollégáktól. Ha normálisan kiálltam volna az érdekeimért, higgadtan rendezhettük volna ezeket az ügyeket és esetleg később még egy közös kávézás is belefért volna a büfében.

Ha szereted magad könnyebben teremtesz kapcsolatot más emberekkel

Ha elismered saját értékeid és képességeid, akkor nem tartod kevesebbre magad más embereknél. Nem érzed azt, hogy versenyezned kell velük, hiszen tudod, hogy nekik is megvannak az értékeik, ahogy neked is. Bátrabban  tudsz ismerkedni, hiszen nincs mitől félned. Nem fogsz azon gondolkozni, hogy vajon most mit gondolnak rólam? Vajon viccesnek találnak majd? Vagy csak udvariasak és azért társalognak velem? Még rosszabb, hogyha a félelmeink miatt oda se megyünk, elszalasztva új és érdekes emberek megismerését, akikkel akár értékes barátságok is kialakulhattak volna. Mindezt pusztán amiatt szalasztjuk el, mert nem tartottuk magunkat elég jónak.

Gyorssegély a mindennapokra

Ha a fent ecsetelt szituációk egyikébe-másikába már volt „szerencséd” belecsöppenni, nincs ok a búslakodásra. Van egy gyors és könnyel elvégezhető gyakorlat, amit javaslok, próbálj ki (persze csak ha kedvet érzel hozzá). Állj oda a tükör elé, nézz mélyen a saját szemedbe és mondd: „Szeretlek!” majd mosolyogj magadra. Ajánlom, hogy reggel csináld ezt a gyakorlatot, mintegy megadva a nap hangulatát. Végezd rendszeresen, és figyeld a változásokat.

Ha ennél gyorsabb változást szeretnél elérni, ajánlom figyelmedbe a Bach virágterápiát, ahol több virágesszencia is segítségedre lehet az önelfogadás elősegítésével kapcsolatban (is).